Suomalainen koulutusihme – katoavaa kansanperinnettä? Tiedon jano-paneeli suomalaisen koulutuksen tulevaisuudesta Jyväskylän kirjamessuilla 12.3.

Keskustelu suomalaisesta koulutuspolitiikasta käy kuumana. Kokoomuksen puheenjohtajapäivillä viime viikonloppuna Alexander Stubb kiitti opetusministeri Sanni Grahn-Laasosta työstä, jonka hän joka päivänä tekee ”sivistyksen, koulutuksen ja osaamisen puolesta”. Grahn-Laasonen myös twiittasi: ” Kokoomuksen pj-päivät. Koulutus, sivistys, oppiminen ja osaaminen. Niihin nojaa Suomen tulevaisuus!”. Stubbin puhe ja Grahn-Laasosen twiitti herättivät valtaisan keskustelun sosiaalisessa mediassa.

Entinen opetusministeri Krista Kiuru kysyi 5.3. julkaistussa tiedotteessaan, mikä tässä listassa on sellaista, mistä Stubb Grahn-Laasosta kiittää: 1000 opettajan vähennykset peruskouluista tänä vuonna, neljänneksen leikkaus opintotukeen, megaluokan säästöt varhaiskasvatukseen ja korkeakoulutukseen sekä nuorisotakuun eli nuorten koulutukseen pääsyn alasajo.

Tiedon janon paneelissa Hannu Simola, Ari Pokka ja Martti Hellström

Tiedon janon paneelissa Jyväskylän kirjamessuilla keskustellaan tästä ja monesta muustakin Timo Forssin johtamassa paneelissa. Mukana kolme asiantuntijaa, joilta kaikilta ilmestynyt äskettäinen suomalaisesta koulutuksesta tietokirja. Mukana Canth-lavalla klo 12.30- 13.30 koulutuspolitiikan professori Hannu Simola, rehtorien maailmanneuvoston puheenjohtaja Ari Pokka sekä opetusneuvos Martti Hellström.

http://www.sevent.fi/kirjaruokaviini/ohjelma-paikka/canth/

Hannu Simola: Koulutusihmeen paradoksit. Esseitä suomalaisesta koulutuspolitiikasta. (Vastapaino, 2015)

Koulutusihmeen paradoksit kokoaa yhteen kasvatussosiologian professori Hannu Simolan keskeisimpiä kirjoituksia koulutuksesta viime vuosikymmenen ajalta. Simola on Suomen kansainvälisesti arvostetuimpia koulutustutkijoita.

Koulutusihmeen paradoksit

 

Martti Hellström, Peter Johnson, Asko Leppilampi & Pasi Sahlberg: Yhdessä opppinen – yhteistoiminnallisuuden käytäntö ja periaatteet (Into 2016)

Martti Hellström on KT, opetusneuvos, luokanopettaja ja rehtori, jonka vuosina 1989–2014 johtama Espoon Auroran koulu tunnetaan innovatiivisena, pedagogisesti vahvasti yhteisöllisenä kouluna. Yhteistoiminnallisessa oppimisessa työskennellään pienryhmissä. Opettaja innostaa ja ohjaa, ja oppiessa syntyy sosiaalisia taitoja, oppimisen iloa ja positiivista yhteisöllisyyden tunnetta.

 

yhdessa

Ari Pokka: Huippuluokka – kuinka suomalaista koulua johdetaan? (Vehrä, 2015)

Ari Pokka on Jyväskylän Schildtin lukion rehtori ja rehtorien maailmanneuvoston puheenjohtaja. Vuonna 2015 häneltä ilmestyi kirja Huippuluokka – kuinka suomalaista koulua johdetaan sekä suomeksi että englanniksi.

Suomessa vuoden 2012 PISA-tulokset herättivät kiivasta keskustelua. Vuosikymmenen mittainen rankingkärki vaihtui hieman aiempaa alempaan sijoitukseen. On tärkeä pohtia, ohjaako PISA-tulos koulun kehittämistä, vai luotammeko edelleen omaan suomalaiseen toimintatapaamme. Koulutus ei ole niin yksinkertainen tuote, että standardisoimalla ja jatkuvalla mittaamisella saadaan parempia tuloksia. Maat, jotka uskovat mittauksiin, eivät menesty kansainvälisessä vertailussa kovin hyvin.

 

huippuluokka

Tiedon jano-paneeli: Suomalainen koulutusihme – katoavaa kansanperinnettä? Jyväskylän kirjamessut, 12.30-13.30. Canth-lava. Jyväskylän paviljonki

http://www.sevent.fi/kirjaruokaviini/ohjelma-paikka/canth/